Subject: Re: HATE FREE KNIHOVNA
From: Eva Reichova <[log in to unmask]>
Date:Thu, 5 May 2016 11:27:15 +0200

Pani Nekolova,
nevim, jake zahranicni spolky knihovniku a organizaci mate konkretne na
mysli.
Hromadne deklarovana jednotna politicka pozice byla specifickym prvkem
brutálnich komunistickych agitek v 50. letech. Do jakych zrudnosti tyto
agitky vyustily vime vsichni.
Knihovna ma byt politicky neutralnim mistem, ktere v souladu s
demokratickymi principy a zakony podporuje ruznorodost nazoru a
svobodnou diskuzi jak mezi ctenari tak i mezi zamestnanci knihovny.
Protoze toto je zakladem demokracie - nikoli vykrikovani jednotneho
nerozborneho stanoviska.

Ja rozhodne netouzim potom, aby za mne vyjadrovala jednotny de facto
politicky "nazor" nejaka centralni sit (protoze tzv. Hate free kampan je
politicky zabarvena) -  to je cesta k totalite, i kdyz to mozna nyni tak
docela nevypada.
Za sebe navrhuji, abychom si vzali priklad z etickeho kodu Americke
asociace knihoven (ALA).

Ve strucnosti shrnu jen nektere body:
- ALA rozhodne podporuje svobodu projevu,
- kde knihovna je instituci, ktera vita a podporuje vsechny uhly pohledu ...

B.9.21 Řeč na pracovisti:
Knihovny by měly podporovat diskuzi mezi zamestnanci, včetně správců
knihovny, o nedůvěrných odborných a politických záležitostech, o provozu
knihovny a o věcech veřejného zájmu v rámci platných zákonů.

http://www.ala.org/aboutala/governance/policymanual/updatedpolicymanual/section2/54libpersonnel#B.9.21

Je to tedy o tribeni ruznych nazoru, nikoli o vykrikovani jednotneho
politickeho stanoviska.

S pozdravem

Eva Reichova

On 5.5.2016 10:31, Kateřina Nekolová wrote:
> Dobrý den,
>
> jsem velmi ráda, že se otevřela tato diskuze. Považuji ji při současné společensko-politické situaci za velmi důležitou.
> Bohužel i v knihovnách se můžeme setkat s nepřátelskými postoji vůči některým skupinám, i když se třeba jedná jen o nemístné poznámky uživatelů. Malá reflexe na toto téma je tedy podle mě na místě.
> Pokud se Vám nezdá smysluplné, aby knihovny jednotlivě vyjadřovaly svůj postoj, možná by bylo zajímavější deklarovat pozici knihoven hromadně podobně jako to udělaly některé zahraniční spolky knihovníků a další organizace.

> [...]

Ustav makromolekularni chemie AV CR, v.v.i.
knihovna
Heyrovskeho nam. 2
Praha 6
162 06