Subject: Re: Knihovní zákon - přípra va novely
From:Miroslav Bartošek <[log in to unmask]>
Date:Tue, 16 Feb 2016 11:22:21 +0100

Protože nejsem členem vyjednávacího týmu, dovolím si luxus
nekompromisního a sarkastického pohledu na věc. Když nic
jiného, třeba to aspoň rozproudí debatu...

Obávám se, že nejenom já, ale i řada dalších lidí může mít
obecný problém s vnímáním *přínosu* novelizace Autorského
zákona. V tom smyslu, že každá dosavadní novela vedla v podstatě
jen k dalšímu omezení práv uživatelů a zvýšení poplatků
-- takže posloužily držitelům práv, ale přínos pro uživatele
(veřejnost) byl spíše záporný. Ani od této novely se nedá
očekávat nic jiného.

Dle mého názoru jsou současné zákony (nejen v ČR, ale
celosvětově) silně vychýleny ve prospěch autorů a držitelů
práv, v neprospěch veřejnosti. Nesmyslně dlouhá autorská
ochrana je jen jedním z mnoha příkladů. Takže idealisticky
bych si přál, aby novela zkusila nastartovat proces vracení
kyvadla do rovnovážnější polohy (ano vím, jsem naivní :-).

Protože knihovny by měly hájit veřejný zájem, doporučil bych
stanovit pro naše vyjednávače jednoduché kritérium - "Occamovu
břitvu autorského zákona": Vede tento návrh k posílení práv
veřejnosti na přístup k informacím a ke snížení poplatků?
Pokud ano, pak o něm můžeme jednat a podpoříme ho. Pokud ne,
je pro nás nepřijatelný. Je to takto jednoduché.

Tolik pěkné zasnění. Realita bude jiná:

Autorské svazy přijdou s tvrdými ekonomickými požadavky,
o kterých se bude vyjednávat. A my budeme považovat za náš velký
úspěch, že poplatky za kopírky vzrostou jen 3,83krát (nikoliv
10krát) a kromě výpalného svazům autorským, hereckým a zvukařským
se bude platit nově ještě svazům maskérů. Ale ty požadavky od
svazu vařičů kafe a filmových klapek, ty jsme nekompromisně
odmítli!

P.S.
Vyjednávačům vůbec nezávidím...

Miroslav Bartošek