Subject: Re: konference Budoucnost knihovnických profesí
From: Josef Schwarz <[log in to unmask]>
Date:Thu, 19 Mar 2015 15:26:15 +0100

nedalo mi to a v předstihu posílám telegrafické názory, než věc na
konferenci rozeberou povolanější:

> Jaká je budoucnost knihovnických profesí?

Budou-li lidé číst a budou-li potřebovat informace, zářná.

>Mají mladí o studium na oborových školách ještě zájem?

Ano. Zájem sice kolísá v závislosti na pověsti oboru (a konkrétní
školy), síle ročníků a dalších faktorech, ale stále je výrazný převis
poptávky nad nabídkou.

>Nastupují absolventi oborových škol do knihoven?

Jak kteří. Poněkud matoucí otázka. Proč by měli nastupovat zrovna do
knihoven, a ne do jiných informačních institucí, nebo libovolných
jiných organizací, kde uplatní svoje vzdělání, schopnosti a
dovednosti? Školy (alespoň ty vysoké) by neměly fungovat jako líheň
živé hmoty pro libovolný typ organizace.

>Umí to, co potřebují knihovny?

Jak kteří. Ti co neumí, se většinou hravě doučí. Opačná otázka:
poskytují knihovny dostatek příležitosti pro uplatnění těch znalostí a
dovedností, které se studenti naučili? Nebo prostě jen udržují v chodu
stroj, rozpohybovaný ve 20., ale spíše ještě v 19. století?

>Mají knihovny zájem o absolventy oborových škol?

Jak které. Leckteré raději sáhnou po méně vzdělaném absolventu nebo
absolventu vzdělaném v jiném oboru, protože je levnější a snáze "se
přizpůsobí kolektivu" (nesnaží se v praxi uplatnit novoty nabyté ve
vzdělávacím procesu).

> Jak se knihovnické profese a pozice změnily za poslední dvě desítky let a jak se změní v průběhu dalších dvou desítek let?

Značně. Přesněji asi odpovědět nelze. Nebo si snad v roce 1995 dokázal
někdo představit něco jako web 2.0?

>Vystačí dnešní mladí s tím, co umí, do svého odchodu do důchodu?

Nevystačí s tím ani do konce dekády.

>Co se budou/budeme muset naučit?

Technologie: téměř vše. Metodologie: dost. Koncepčně myslet a být
kreativní: měli by umět ze školy a pouze to už na konkrétním materiálu
rozvíjet.

> Na co se musíme připravit?

Na změny, které si neumíme představit.

>Bude pro všechny knihovníky práce?

Zdaleka ne. Už dnes není. Školy chrlí absolventy a původně hladový trh
práce v oboru se relativně zasytil. Řešení? Kromě oblíbených manter
"tvorba nových pracovních míst" a "méně zaměstnání, více práce" (tj.
projektová činnost pro několik institucí souběžně, OSVČ) ještě: milí
rodiče a prarodiče, nepřesluhujte.

S přáním přijemných jarních dní