Subject: Re: Doložení místa bydliště (ale teď už spí še Kramerius & NDK)
From: Josef Schwarz <[log in to unmask]>
Date:Tue, 6 Jan 2015 22:16:07 +0100

Vážený pane Khodle,

to jste tedy hodil do toho malého českého knihovnicko-informačního
(ale v posledku i informačně-politického) rybníčku balvan přímo
olbřímí. Připravte se na patřičné (vlno)bití. I když, možná bude ticho
po pěšině, ale v hlubinách už to vře, jak dokládá i Váš příspěvek.

1) Věcně, nejdříve obecně:
Petr Kamberský napsal do Lidových novin 3.1.2015 (s. 10) pěkný
komentář s titulkem "Země zvaná Nejdeto". V něm píše: >>>V této zemi
nejde skoro nic. ... pokud chcete něco opravdu změnit - nejde to.
Společná síla finančních zájmů zavedeného byznysu spolu s obecnou
nedůvěrou k jakékoli vrchnosti vede k tomu, že veškeré pokusy o změnu
a modernizaci končí ve psí. Je šumafuk, jestli mluvíme o univerzitách,
důchodech nebo rozvoji města. Nejde to. Prostě to nejde. Každá změna
by jistě byla k horšímu, kdo ví, kdo by se na ní nakonec napakoval, a
navíc - takhle nám to vlastně vyhovuje. ... Náš skutečný problém je,
že jsme se někdy kolem roku 1996 zasekli, zamrzli a od té doby zuřivě
bráníme status quo takřka na všech frontách. Proto Česko není moderní
země... Vždy se najde někdo, komu současný stav vyhovuje a je pro jeho
obhajobu ochoten hodně udělat. ... Vynikajícím příkladem jsou vysoké
školy. Naříkáme, že kvalita upadá, naříkáme, že nejlepší nemají vhodné
podmínky, naříkáme, že si každé trdlo může čerpat veřejné peníze - ale
běda, kdyby se to někdo pokusil změnit. ... Když se to tři ministři
školství pokoušeli změnit, zaměstnanci většiny škol se zachovali jako
správní odboráři: na zavedené pořádky nám nesahejte! ... Problém je ve
všeobecné nedůvěře ve svobodu a jakoukoli změnu. V dozorčích radách
vysokých škol nesmí být lidé mimo univerzitu, tak jak je to běžné v
civilizovaných zemích - "rozkradli by to". ...<<<

Je to jistě (přirozeně) novinářsky zjednodušující, ale v lecčem se to
týká i věcí, které zmiňujete.

Něco málo se snad přece jen už maličko mění:
http://zpravy.idnes.cz/nejvyssi-soud-se-zastal-pirata-za-stahovani-filmu-mel-platit-miliony-12e-/krimi.aspx?c=A150105_101746_krimi_jpl

2) Věcně, specificky k některým otázkám:

> Začal bych třeba úvahou o ručiteli podobně, jako u dětí, úvahou o složení
> vratné kauce ve výši reprodukční hodnoty

Kauce zní velmi rozumně: tedy, buď dolož OP nebo jiný průkaz
totožnosti (pas u cizinců atd.), nebo slož peníze (to vám ale
knihovníci možná řeknou, že by to bylo moc práce navíc). Nebo studuj
jen prezenčně.
Potíž kauce pouze spočívá v tom, že zatímco knihovna ocení půjčovanou
jednotku administrativně (asi?), vypůjčitel bude nakládat s její tržní
hodnotou, tedy by opět knihovníci museli vyvinout více usilí, aby
kauce odrážela skutečnou tržní hodnotu (+něco navíc), a ne pouze
hodnotu účetní (akviziční cena apod.).

> a rozhodně bych naopak odvrhl jako zcela neopodstatněné všechny hnusné
> byrokraticko-restriktivní  metody doporučené minulým odkazem milým mně
> kolegou Matušíkem ;)

Na "hnusných byrokraticko-restriktivních metodách" je současný systém
(teď myslím celospolečenský) založen, ale máte pravdu, že čeho je moc,
toho je příliš, a lze-li to, proč věc neřešit jinak.

> A rovnou paralelně dořešme přístupy autorsky
> chráněných děl  z domovů (byť "netrvalých" ;)) k obsahu Krameriovských
> digitálních knihoven.
> Proč bych měl být "jiný čtenář" z domova než z knihovny? ... jsem to pořád já ve své dočasné
> fyzické schráně, tam, tady, stejně jako Všudybyl...  Podstatné snad je, zda
> jsem řádně registrovaným uživatelem služeb a tedy dohledatelným. Kramerius
> to vše umí zpřístupnit a autentifikace - autorizace uživatele je pro mnohé
> knihovny samozřejmostí, takže: NA KOM to vlastně vázne? ;)

Na tom, kdo vyjednal s ochránci autorských práv tak hloupé licence, že
vám umožňují dokument pouze prohlížet na obrazovce a tisknout na
tiskárně, a nikoli jej kopírovat a ukládat v elektronické podobě.
Kdyby tedy např. NK "dopustila" rozšíření přístupu ke Krameriovi i z
našich domovů (k čemuž nedojde, protože v NK si nikdo netroufne
porušit stávající licenční podmínky), tak by nemohla na vzdálených
počítačích kontrolovat, co s tím dokumentem provádíte a jestli si ho
náhodou NEDEJBOŽE nekopírujete. Ono i na těch lokálních to může
kontrolovat jen do jisté míry, protože sice na všech monitorech v NK
je piktogram přeškrtnutého fotoaparátu*, ale uhlídat to lze omezeně.
(*Ano, právě k tomuto zoufalému počínání - tedy focení elektronického,
resp. už jednou zdigitalizovaného dokumentu - uživatele dohnaly
nesmyslné licenční a z nich vyplývající technické podmínky /zakázané
ukládání, printscreeny, všechno, co by jen zavánělo možností vytvoření
"nelegální" kopie - tedy, ony sice nelegální jsou, ale rozhodně nejsou
nelegitimní/ - jsem zvědav, jak bude tento stav udržitelný u kyborgů,
kteří místo oka budou mít voperovanou kameru - i když, ony úplně
postačí pokročilejší "googlí" brýle.)
Tato otázka se stává palčivou zejména s budováním Národní digitální
knihovny (NDK), protože pokud její obsah nebude dostupný všem
registrovaným uživatelům kdekoli, tak to slovíčko "národní" postrádá
smysl (bude to PDK, tedy Pražská digitální knihovna, stejně jako je
Kramerius NK). I sami budovatelé NDK právě na tento aspekt (tedy aby
přístup byl v souladu s autorským právem, ale přitom aby se obsah
dostal k maximu uživatelů) upozorňují jako na nejproblematičtější
(technické a metodologické záležitosti jsou víceméně vyřešeny, tvorba
obsahu bude sice časově náročná, ale nakonec je taky vcelku
zvládnutelná). Tedy pokud by NDK fungovala podobně jako dnešní
Kramerius s ohledem na limity přístupu k obsahu, bylo by to z hlediska
uživatelů kolosální selhání veřejné funkce knihoven.

Tedy závěrem výzva všem knihovnám: začněte svůj elektronický a
digitalizovaný rozsah zpřístupňovat ROZUMNĚ, na úrovni doby, nebo vás
mladší a mladé generace už vůbec nebudou potřebovat. Ty mají své
peer-to-peer sítě různého druhu a nevidí žádné důvody, proč by měly
překonávat ony "hnusné byrokraticko-restriktivní" překážky (dnešní
doba přináší i tak dostatek jiných denervujících vzruchů). Kdo chce,
hledá způsob, kdo nechce, hledá důvod. Že to jde i u nás, dokládá
http://archiv.ucl.cas.cz/.