Subject: Re: k nekolika autorskopranim momentum
From: GECT <[log in to unmask]>
Date:Wed, 26 Mar 2014 16:39:38 +0000

Dobry den,

zadal jsem si pravni rozbor ohledne moznosti zpristupneni periodik, jejich vlastnik/pravnicka osoba - zanikla po roce 1990 bez pravniho nastupce.
Vysledek preposilam a tim to asi konci, protoze statutár instituce opravdu nemuze porusovat zakon, byt ve verejnem zajmu.

Zdravi Tomas Gec

"Zánik právnické osoby nemá sám o sobě na nic vliv, jak jsem již napsala, nositelem autorského práva je fyzická osoba, která soubor uspořádala. Takže to, zda práva právnické osoba přešla na nějakou fyzickou osobu, je zcela irelevantní, v tomto přechodu nejsou zahrnuta autorská práva, které tato právnická osoba nikdy neměla.

Pokud by šlo ale o zaměstnanecké dílo fyzické osoby (což z dosavadních informací sice nevyplývá, ale uvádím pro úplnost), jejímž zaměstnavatelem byla právnická osoba, pak právnická osoba vykonává práva autora za zaměstnance, ale nositelem těch práv je stále zaměstnanec, při zániku právnické osoby zaměstnavatele s právním nástupcem, pak přechází právo výkonu práv autora na tohoto právního nástupce. Pokud právnická osoba zanikla bez právního nástupce, pak právo výkonu autorských práv přechází na toho zaměstnance autora.

K dotazu (platí vždy bez ohledu na to, kdo je nositelem autorských práv):
nemůžeme texty novin zveřejnit s tím, že žádáme autora (je jedno, jestli fyzickou osobu či právnickou), aby nás kontaktovala ohledně finančního vypořádání. Postup musí být opačný, nejdříve musíme kontaktovat autora, se žádostí o svolení se zveřejněním a až když toto svolení dá vč. stanovení podmínek zveřejnění (vč. finančních) můžeme zveřejnit. Pokud nejdříve zveřejníme dříve než autor dá souhlas, porušíme autorský zákon.
Pokud osobu autora budeme kontaktovat a on nám neodpoví, tj. bude nečinná, pak to neznamená její souhlas se zveřejněním (§ 1740 odst. 1 občanského zákoníku: mlčení nebo nečinnost samy o sobě přijetím nejsou), a to ani v případě, že do kontaktu napíšeme, že pokud neodpoví, máme za to že souhlasí, protože tímto způsobem licenční smlouvu uzavřít nelze."