Subject: Re: k nekolika autorskopranim momentum
From: Josef Schwarz <[log in to unmask]>
Date:Sun, 8 Dec 2013 23:35:07 +0100

> - Ad Rakouská národní knihovna: hovořili jsme s paní Ch. Müller v roce 2008. Tehdy potvrdila, že autorský zákon vlastně >porušují, ale za celou dobu nebyla jediná stížnost; udělali to po konzultaci s právníkem ÖNB. Určitou obavu měla z >připravovaného zveřejnění periodik z roku 1938-1939, ale jak se zdá, ani zde žádný problém nenastal.

oni myslí na uživatele spíše než na byrokracii a technologii i v
dalších, pro badatele velmi důležitých "maličkostech": např. zkuste si
v Krameriovi (nyní mám na mysli kramerius.nkp.cz) vyhledat všechny
tituly, které vyšly v určitý den. Nejde to, viďte (nepletu-li se)? V
ANNO je to jeden ze základních přístupů:
http://anno.onb.ac.at/cgi-content/anno?datum=18920315&zoom=33

Myslím si, že Kramerius a další obdobné projekty jsou plody
technokratického a byrokratického ducha českého knihovnictví 90. let
20. století. Zpřístupňují (nebo "zpřístupňují", máme-li na mysli
dokumenty nepřístupné veřejně online) sice poměrně velký objem
dokumentů, které jsou technicky a metadatově téměř dokonale zpracovány
(nejméně dokonale, což je pochopitelné, funguje plnotextové
vyhledávání -- ANNO jej má omezeno na roky 1700-1872) -- a to je
nehynoucí zásluha těchto systémů i jejich tvůrců --, moc ale neberou
ohled na to, co vlastně potřebují uživatelé, jak v těchto systémech
vyhledávají, jak dále pracují s vyhledanými dokumenty apod. Např.
naprostá zrůdnost je nutit uživatele (v případě autorsky chráněných
dokumentů dostupných pouze v NK) k tomu, aby jednou už naskenovaný
dokument musel tisknout, chce-li si jej odnést s sebou. Proč proboha
není možné si odnést digitální kopie, v patřičném rozlišení - tedy ne
v úplném, ale stále ještě použitelném pro další badatelskou práci nebo
studium (prosím, neodpovídejte "kvůli autorskoprávním a licenčním
omezením", tuto odpověď už jsme tu slyšeli mnohokrát a téměř nic
nevysvětluje)? Co myslíte, že většina lidí udělá? Takto vytištěný
dokument si znovu naskenuje, aby s ním mohla dále efektivně pracovat.

Franzi Kafko, tys to věděl už před sto lety...