Subject: Re: k nekolika autorskopranim momentum
From: Kunt Miroslav <[log in to unmask]>
Date:Sun, 8 Dec 2013 21:29:59 +0100

počet zpráv v tomto vlákně již dávno překročil třicítku, ale teď o víkendu je zde nějak mrtvo :-) Dovolím si reagovat na některé podněty:

Ad popularita Rudého práva: domnívám se, že nejde ani tak o badatele, ale o "normální" lidi a velmi populární službu "co se psalo v den mého narození".
- Ad Rakouská národní knihovna: hovořili jsme s paní Ch. Müller v roce 2008. Tehdy potvrdila, že autorský zákon vlastně porušují, ale za celou dobu nebyla jediná stížnost; udělali to po konzultaci s právníkem ÖNB. Určitou obavu měla z připravovaného zveřejnění periodik z roku 1938-1939, ale jak se zdá, ani zde žádný problém nenastal. Tehdy jsem prošel rakouský autorský zákon a je v podstatě shodný s naším (neb Bernská úmluva). Zpráva z naší ZPC zde: http://www.nacr.cz/Z-Files/sc-2008-13.pdf.
- Ad novela autorského zákona (českého): po vnějším připomínkovém řízení byl návrh zcela přepracován, zůstaly striktně jen věci nutné z hlediska legislativy EU (nové směrnice), tedy osiřelá díla a zvukové dokumenty. Jsem moc rád, že původní (legislativně technicky hodně nepovedený) návrh MK byl v únoru mezirezortem smeten. Šlo hlavně o ceník. Bylo znát, že se knihovny "dohodly" - na úkor dalších institucí. Především jako vtip  zněl pojem "registrovaní uživatelé" u muzea a galerie (tím se dostaly tyto instituce na roveň knihoven), naopak archivy (kde je registrován opravdu každý uživatel) a veřejná správa byly postaveny na roveň podnikatelů s rozmnožováním (mj. každý úřad má ceník na kopírování podle 106/1999 Sb. - to by byl "vejvar" a za nic). Nechci nikomu radit, ale pokud si chce řešit své problémy na úkor někoho jiného, musí počítat s reakcí, která tady byla skutečně razantní. Podle pravidla "každá následující úprava je horší než předchozí" bych se raději do změn v autorském zákoně nepouštěl nebo se ještě budeme divit. Všichni.

Na závěr dva články na toto téma (autora znám, tak si zveřejnění odkazů může se mnou vyřídit):
- http://technet.idnes.cz/acta-dedictvi-digitalnich-medii-willis-dhw-/sw_internet.aspx?c=A120904_163817_sw_internet_pka (s NOZ to bude trochu jinak)
- http://jinepravo.blogspot.cz/2010/09/rudo-leska-zverejnovat-diplomovky.html

A navrch autorskoprávní ochrana otázek v interview: http://www.urheberrecht.org/news/4824/

S přáním hezkého dne