Subject: Knihovna není noclehárna - jak byste postupovali Vy?
From:Knihovna Turnov - ředitel <[log in to unmask]>
Date:Fri, 25 Oct 2013 09:38:57 +0200

včera jsem byl konfrontován se sociální realitou naší skvěle se rozvíjející
země - zase přitvrdilo. Jako se občas stává, tak jsem se v práci s nějakými
konfiguracemi PC zdržel do pozdějších večerních hodin. Knihovna zamčená a
všichni už pryč. A na chodbě polospící mladé děvče, zřejmě se zašila někde
na toaletách nebo tak něco a prosila mne, zda ji můžu nechat v knihovně
přespat, že nemá kam jít. A hned sešla do suterénu a tam se schoulila pod
schody u sklepa na takový malý kobereček jako pejsek do klubíčka, prostě
strašný pohled, nedůstojný člověka... no nakonec nebyl by nepřekonatelný
problém ji nechat třeba přespat v čajovně i když žádné lůžko tu nemáme (ale
je tu teplo a bezpečno z pohledu člověka, který je v krizi). Kdyby bylo
jenom na mně, tak bych to hned udělal, ale už jsem to jednou schytal z
odboru kontroly (to ještě v Turnově existoval), že jsem v knihovně , navíc
za symbolickou drobnou úplatu nechal přenocovat oddíl skautů z Prahy, do
kterého jsem kdysi chodil. Protože měli tehdy spát v Turnově na skautském
ostrově v jedné klubovně, ale byla náhlá povodňová situace, tak je tam
nechtěli nechat kvůli případné evakuaci spát... Také jsou tu další faktory,
budova by nemohla být zakódovaná EZS, a co když to děvče něco způsobí sobě
nebo na zařízení nějakou újmu, prostě nikdy nevíte... A odpovědnost je jasná
- ředitel.

Hned jsem obvolal (více hlav více ví) manželku, zástupkyni a jednoho kolegu
(co dělal do nedávna vychovatele v domově mládeže), všichni se shodli, že by
jí přespat v knihovně rozhodně nenechali a bohužel ani v tom domově mládeže
nebyli ochotní z celkem pochopitelných podobných důvodů ji nechat přespat.
Teď jsem ani nevěděl (nemám moc vizuální paměť na lidi) a i se to těžko
odhaduje, je vůbec plnoletá, nebo dokonce není jí pod 15 atd. (Nakonec od
kolegyň vím že je to naše čtenářka, věk kolem 20..., která nikdy moc
nekomunikovala s okolím a teď  nám chodí akorát na hodiny a hodiny na
internet). Snažil jsem se s ní teda nějak komunikovat, ať vstane, posadí se
, nechce si dát čaj, nechce si popovídat, že bychom zkusili něco obvolat, co
já vím, nějaké linky bezpečí, zjistit nějakou možnost ubytování (ačkoliv
sehnat na maloměstě v půl osmé večer někoho krom policie jsou pramalé), ale
zřejmě je v takovém sociálním průšvihu, že ani komunikovat nechtěla a
nakonec sama teda vstala a odešla... Policii jsem samozřejmě k tomu hned
volat nechtěl, nebyl k tomu žádný objektivní způsob, ale na druhou stranu se
mi v teplých peřinách bezpečí domova těžko usínalo, to víte neposkytl jsem
pomoc bližnímu svému - no znáte to, to už je otázkou osobního svědomí
každého...

Ale teď věcně, už jsem si dnes ráno začal shánět informace na sociálním
odboru atd. jak rozumně postupovat, zatím jsem se konkrétních rad od
úřednictva nedočkal. Chci se zeptat Vás kolegů na názor, případně na rozumné
rady, jak efektivně, ohleduplně a účinně vlastně postupovat? Předpokládám,
že už jste tohle museli leckde zejména ve větších městech řešit...

Děkuji za případné postřehy

Mgr. Hanuš Karpíšek, ředitel MKAMT

Městská knihovna Antonína Marka Turnov
Jeronýmova 517, 51101 Turnov 1