Subject: Re: Tutanchamon - jeho hrob a poklady
From: Josef Schwarz <[log in to unmask]>
Date:Thu, 17 Oct 2013 21:24:38 +0200

> [...]
> jhle Státní okresní archiv tamtéž. Takže to dám do Googlu a kuk! jsem na stránkách Státního oblastního archivu v Praze, kde je mj. odkaz >http://pomucky.soapraha.cz/. Tam najdu MNV i JZD Hlízov, ne však konkrétní (křestní) jméno. To je vlastnost popisu, který téměř nikde
> emůže jít na jednotlivinu -  musím tušit kontext. Ale mám e-mail, tak se zeptám ([log in to unmask]); dokonce tam budu možná >muset vyrazit (ano, opravdu není všechno na internetu a sofistikované technologie mi moc nepomohou).

trochu se obloukem vracíme k té "třetí stránce" kolegy Krbce. Zde
velmi záleží na tom, jakou má daná informace pro vás cenu a kolik jste
ochoten do jejího získání investovat času a peněz a zda - právě jak
píšete - je limitována metoda jejího získání pouze na  elektronický
přístup, nebo zda je třeba (nebo možné) zasáhnout "fyzicky". Nechci
zabíhat do detailů, ale já mám veškeré tyto prostředky dosti omezené a
řekněme, že dohledání jména typu O. Hospodky nechci (a nemůžu) věnovat
více než 20 minut. Pak mám buď A) štěstí a jméno najdu v omezeném
okruhu elektronicky dostupných zdrojů, nebo B) mi ho někdo dohledá
(tedy časové náklady se přenesou jinam), nebo C) se smířím s tím, že
informaci nezískám. V případě Hospodky nastalo B, z OÚ se ozvali a
křestní jméno doplnili.

> Jinak jistá - asi 10 let stará - studie v časopise American Archivist celkem přesvědčivě ukázala, že 95% uživatelů začne hledáním přes >internetové vyhledávače ála Google. Nezáleží přitom na vzdělanostním nebo jiném statusu (platí pro zmíněné žáky stejně jako pro profesory). >Takže se s tím stejně nic dělat nedá a je potřeba to přijmout. A takové vyhledávání ve znalostních databázích umožnit.

S tím souhlasím, jen je třeba zároveň znát postupy, když tato metoda
hrubé síly selže - ostatně Váš popis postupu je toho hezkým příkladem.

> PS: pokud jde o divokou zvířenu, tou je jednoznačně šedá literatura. Není povinný výtisk a často ani zájem knihoven o ni. Naopak, tato >zvířena je s poznámkou "zastaralé" často nemilosrdně hubena v odpisech. V poslední době se navíc zájem o šedou literaturu scvrkl na >technologické kejkle, různá úložiště (která nesplňují ani náhodou principy LTP systémů) apod. Alespoň tak mi to přijde.

Naprosto souhlasím, tedy po endemitní regionální a příležitostné
literatuře, o které psala velmi znale kolegyně Prchlíková, nám z
informační džungle vykoukl další divoký druh: kavka šedivka. Na tyhle
kavky máme krásné klece, některé jsou i zlacené a s pítky z mramoru,
ale ptactva daného druhu v nich mnoho není, o nějakém uceleném hejně
nemluvě - kavky šedivky se stále jen posměšně ozývají ze vzdálených
stromů a do jejich lapání se nikomu moc nechce. Práce je to nevděčná a
nekonečná.