Subject: Re: Tutanchamon - jeho hrob a poklady
From: Kunt Miroslav <[log in to unmask]>
Date:Thu, 17 Oct 2013 19:42:58 +0200

"Čeká na mě např. předseda MNV O. Hospodka z Hlízova, a ne a ne celé křestní jméno toho chlapa najít na 30., natož na třetí stránce. Z hlízovského obecního úřadu se na můj dotaz pro jistotu neozývají, týká se to totiž 50. let a kolektivizace venkova, a z té doby má ještě leckdo máslo na hlavě. Ale třeba jim křivdím..."

Tohle je přesná ukázka Vašeho (p. Schwarze) "...je třeba znát limity systémů (technologické, obsahové), a přizpůsobit tomu svůj postup." Znalost systémů se populaci bohužel nedostává (a platí to pro žáky i profesory). Já bych samozřejmě nepsal na obecní úřad (nebo na jakýkoli jiný úřad - institucionální paměť téměř vymizela). Když už, tak tady máme paměťové instituce a těmi nejsou pouze knihovny (to však třeba studentům ÚISKu zůstává utajeno, jak mi potvrdil kolega). Takže vezmu následující:
- Hlízov: zjistím kde to je, protože jsem to nevěděl (okr. Kutná Hora)
- kolektivizace (tedy JZD)
- MNV
Z těchto indicií mi vyjde, že potřebuji dokumenty MNV a JZD Hlízov, okr. KH včetně třeba kroniky obce. A jelikož jde o okres Kutná Hora - ejhle Státní okresní archiv tamtéž. Takže to dám do Googlu a kuk! jsem na stránkách Státního oblastního archivu v Praze, kde je mj. odkaz http://pomucky.soapraha.cz/. Tam najdu MNV i JZD Hlízov, ne však konkrétní (křestní) jméno. To je vlastnost popisu, který téměř nikde nemůže jít na jednotlivinu -  musím tušit kontext. Ale mám e-mail, tak se zeptám ([log in to unmask]); dokonce tam budu možná muset vyrazit (ano, opravdu není všechno na internetu a sofistikované technologie mi moc nepomohou).

Jinak jistá - asi 10 let stará - studie v časopise American Archivist celkem přesvědčivě ukázala, že 95% uživatelů začne hledáním přes internetové vyhledávače ála Google. Nezáleží přitom na vzdělanostním nebo jiném statusu (platí pro zmíněné žáky stejně jako pro profesory). Takže se s tím stejně nic dělat nedá a je potřeba to přijmout. A takové vyhledávání ve znalostních databázích umožnit.

S přáním hezkého večera

Miroslav Kunt