Subject: Re: Tutanchamon – jeho hrob a poklady
From: Josef Schwarz <[log in to unmask]>
Date:Wed, 16 Oct 2013 12:25:35 +0200

> Tutanchamon - jeho hrob a poklady je putovní výstava, která koluje po světě
> a v ČR ji vidělo přes 400 000 návštěvníků

není lepší si našetřit a jet se podívat do Egypta na originály (tedy
až se uklidní politická situace)?
Stejný případ to byl svého času s terakotovou armádou císaře Čchina -
taky jen repliky.

Trochu mám rovněž za zlé knihovnám a dalším institucím, že návštěvníky
různých výstav "podvádí" často faksimilemi. To je jako kdybych šel do
zoo a místo zvířat tam viděl vycpaniny. I když - ani živá zvířata v
zoo nejsou nic moc - jsou zavřená, mají omezenou možnost pohybu a
starají se o ně ošetřovatelé, kteří rozhodují, které zvíře kdy vidět,
krmit, hladit nebo nehladit. Někdy se to zvířátko, potvora, jako
naschvál samo schová. To je tedy myslím analogie knih v knihovně -
ošetřovatelé jsou knihovníci, kniha se ve skladu taky občas "schová" a
nelze ji najít.
Pak tu máme domestikovaná zvířata: knihy ve veřejném prostoru, v
antikvariátech (to jsou svého druhu koňské trhy), v policích kaváren,
v soukromých knihovnách. Je tu vůbec nějaká divoká zvířena?