Subject: Fwd: Re: Nákupy knih - prosba o pomoc - verejne zakazky
From:Miroslav Bartošek <[log in to unmask]>
Date:Wed, 25 Sep 2013 13:26:54 +0200

Dobry den,

k Vasemu e-mailu (viz nize) a vyberovym rizenim na knihy:

podobny pripad jsme resili v minulych mesicich velmi intenzivne
v nasem projektu OP VaVpI (kde je situace jeste o to horsi, ze jde
o evropske penize s mnohonasobne vyssi administrativou,
predposr-tentovanim a buzeratismem).

Situace dospela totiz tak daleko, ze kvuli nesmyslnym
vykladum zakona o verejnych zakazkach v kombinaci se slozitosti
nakupu knih nebyly nektere nase knihovny schopny nakoupit
v urcitych pripadech za cely rok jedinou knihu!

Nakonec jsme to v mem projektu vyresili tak, ze jsme ziskali
stanovisko od Ministerstva pro mistni rozvoj (coz je "metodicke"
pracoviste pro verejne zakazky), ze nakup kazde jednotlive knihy je
*samostatna* verejna zakazka, tudiz pokud nakupuju knihy jednotlive,
nejde o nedovolene deleni zakazky. Presneji se v tom stanovisku
MMR rika:

---------------------
"Při posouzení, zda zadavatel dělil předmět veřejné zakázky
nepřípustným způsobem, se taktéž podle § 13 odst 3 ZVZ přihlíží
k věcným, časovým a geografickým souvislostem a případně též
ke skutečnosti, že předmět plněni veřejné zakázky tvoří jeden
souvislý funkční celek.
Pokud Vaše univerzita pořizuje literaturu, která je obsahově velmi
rozmanitá, je zřejmé, že její dodáni neni možné zajistit jedním
dodavatelem. V tomto případě nelze hovořit o účelovém rozdělováni
předmětu veřejné zakázky, jelikož každý titul je svým způsobem
unikátnim zbožím a jednotlivé dodávky spolu nesouvisí. Vaše poptávka
se navíc odvíjí od aktuální nabídky na trhu, přičemž jednotkovou a
kompletní cenu za pořízení všech knih nelze dopředu předvídat.
Závěrem tak lze konstatovat, že nákup jednotlivých titulů je
z pohledu ZVZ považován za zcela samostatnou zakázku a nejedná se
tedy o nezákonné děleni předmětu podle § 13 odst. 3 ZVZ."
--------------------

Na zaklade vyse uvedeneho stanoviska kupujeme kazdou knihu
jakoby samostatne (pokud se nejedna o nejaky funkcni celek -
jako vicesvazkova edice knih, xx kusu od stejneho titulu, apod.),
pricemz podle ceny knihy volime odpovidajici zpusob vyberu:
u knih ci funkcnich celku s cenou do 200 tisic Kc bez DPH
jdeme cestou pruzkumu trhu (pruzkum delame pro seznam vice
knih najednou; dodavatele nam v el.formulari na webu naceni
samostatne kazdou polozku v seznamu, my po jednotlivych
polozkach vybereme nejlevnejsi dodavatele, u nich hromadne
objedname vybrane polozky).

Takto to mame odsouhlasene s nasimi pravniky a pracovniky
odboru verejnych zakazek. Netusim samozrejme, jestli nejruznejsi
auditori, kteri prijdou na nas projekt za rok ci za dva,
nebudou mit zase nejaky jiny nazor - ale to jiz neovlivnim.
Ja ty knihy musim nejak nakoupit, a to ve velmi vymezenem
casovem ramci (ne az za deset roku).

Pokud nekdo nemusi podstupovat zostreny rezim evropskych
projektu, da se asi postupovat i jednoduseji, nez to delame my.

Zdravi,

Miroslav Bartosek
Masarykova univerzita