Subject: Dotaz k NComputingu - licencování Windows, problem atika "Citrix technologie"...
From:Knihovna Turnov - ředitel <[log in to unmask]>
Date:Wed, 31 Jul 2013 14:45:16 +0200

aktuálně řeším implementaci NComputingu na stanice s veřejným internetem,
tzn. jeden centrální server/výkonnější počítač + několik tenkých klientů,
vše pro platformu Windows. Nákup HW, tj. železa je detail, ale potíže
nastanou zřejmě se SW. Existují v zásadě tři možnosti pořízení licencí
Windows servu 2008 či 2012 (existuje rovněž Windows Multipoint server 2012)
i Windows 7 případně 8 a MS Office 2010 či 2013 pro tenké klienty + všechny
potřebné CALy:
- nákup OEM verzí + v běžné prodejní síti - jednoznačně nejdražší
- nákup přes Select pro knihovny , např. u T-systems - informace o
licencování byli schopni alespoň podat, ale jsem tyto popravdě tak docela
nepochopil, a navíc je tam třeba použít produkt, kde se licence musí
nakupovat každé dva roky - což také není docela ekonomické řešení
- pořízení licencí přes dárcovský program Microsoftu - TechSoup - tam mají
odpovídající produkty také k dispozici, ale s licencováním mne odkázali na
Microsoft, kde si to na různých informačních linkách přehazovali jako horký
brambor a výsledkem je, že musím sepsat dotaz písemně a někdo se tím bude
zabývat, nebo hůře, zase mne odkážou na další weby s informacemi...
- vlastně je tu ještě čtvrtá možnost - nějak empiricky potřebný SW co
nejlevněji pořídit / nakoupit, nainstalovat aby to hlavně fungovalo s
vědomím, že to asi nebude úplně košér odlicencované, každopádně když budu
mít na každý SW produkt nějaký pořizovací doklad potvrzující nákup, asi také
nebudeme označení za úplně nelegální uživatele...

Pro úsporu času by bylo ideální, kdybych třeba mezi knihovnami, nebo
univerzitami, kde rovněž mohou působit věci znalí kolegové knihovníci nebo
informatici, nalezl fungující řešení založené na technologii NComputingu
(http://www.ncomputing.com/ ) s produkty od Microsoftu, kde mají ve věci
licencování jasno, protože už si zjišťovacím kolečkem prošli. Jsou-li tu
tací, prosím dejte vědět. V Turnově jsem nenarazil na IT firmu, která by s
implementací NComputingu měla praktické zkušenosti.

Také nemám zcela jasno, zda pořídit tenké klienty L300 či jít do
nejnovějších N500, kde jen za tisícovku navíc je výkonově mnohem více
muziky, ale objevuje se tam kouzelné označení "CitrixR Ready HDXT Verified
System-on-Chip" kdy jsem při krátkém nastudování pochopil že je to jistě
něco do budoucna úžasného a že s tím koketuje Linux, ale zda to není na
překážku instalace platformy Windows, to jsem se jednoznačně zatím
nedozvěděl.

Také by mne zajímalo, pokud použijeme Windows MultiPoint server 2012 v
angličtině (český TechSoup nemá k dispozici, pokud vůbec existuje), zda
budou na tenkých klientech pro veřejnost fungovat Windows 7 či 8 v češtině?

Tak ještě jednou prosím o případné zkušenosti k výše uvedenému. Za případné
odpovědi předem děkuji a jsem s pozdravem

Mgr. Hanuš Karpíšek, ředitel MKAMT

Městská knihovna Antonína Marka Turnov
Jeronýmova 517, 51101 Turnov 1
tel. 481313092; fax 481312962