Subject: Re: zapojeni zdroju do discovery
From: Josef Schwarz <[log in to unmask]>
Date:Thu, 15 Nov 2012 12:14:24 +0100

>  Odpoved je myslim jednoducha:
>
>  EBSCO se rozhodlo, ze jejich databaze budou prohledatelne POUZE prostrednictvim
>  discovery systemu EDS.
>
>  Jejich otazka, bez diplomacie, zni:
>  Jaky je vas nazor na tuto restriktivni politiku?
>  Jirka Pavlik dnes navrhuje i  reseni: bud ignorovat takto exkluzivne
>  licencovane integrovane  zdroje nebo se
>  obracet jen  k OPEN ACCESS zdrojum, pripadne kombinovat discovery  a zdroje
>  ruznych dodavatelu.
>
> Jaka  je vase odpoved? Co si myslite o takto restriktivni  politice? Jak
>  se s ni vyrovnavate?

na jednu stranu je to legitimní rozhodnutí firmy, která chce vydělat
nejen na poskytovaných datech, ale i na svém proprietárním SW, jehož
prostřednictvím se k těmto datům přistupuje. Možná to není úplně
relevantní srovnání, ale trochu mi to připomíná podstatu kauzy USA vs
Microsoft ( http://obchodni.juristic.cz/30492/clanek/j_obchod2.html ).
Na druhou stranu je legitimní se takovému - vůči uživatelům
nevstřícnému - přístupu bránit. Je otázka, do jaké míry to lze za
situace, pokud firma nabízí exkluzivní obsah. Resp. jinak: je nabízený
obsah natolik exkluzivní, aby se k němu vyplatilo pořídit i SW?
Získám-li řekněme 90 % obsahu jinde a jinak (byť složitěji), pak je
odpověď jasná. V tomto stylu lze pak uvažovat dál: má nabízený SW tak
výjimečné funkce, že se jej vyplatí pořídit? Nelze to celé realizovat
jinak, pomocí alternativních zdrojů, nástrojů a postupů, které třeba v
konečném důsledku vyjdou i levněji?

Ad personam: firma Multidata, potažmo její pracovníci (resp.
pracovníci ÚVT UK, kteří jsou s firmou Multidata úzce propojeni -
ostatně Pavel Krbec, jednatel firmy, byl dlouholetým vedoucím ÚVT UK)
tuto otázku bezesporu nadhazují proto, že na věci coby
producenti/distributoři vlastního vyhledávacího nástroje/nástrojů mají
svůj zájem (pokud tomu tak není, prosím opravte mě). To je ale podle
mě za předpokladu, že jsou tyto skutečnosti známy, nediskvalifikuje z
veřejné diskuse a přístupu k veřejným informacím týkající se dané
věci. Osobně jsem radši, když na problém poukáže soukromá firma (nebo
občanské sdružení apod. - ty také ostatně mívají svoje zájmy), než
když se o něm mlčí. Instituce veřejné správy (včetně těch v
knihovnické oblasti) mají bohužel až příliš často snahu odborně
problematické nebo kontroverzní záležitosti zametat pod koberec nebo o
nich rozhodovat direktivně a s vyloučením (odborné) veřejnost (viz
příklad Národní knihovny a zrušení ANL).