Subject: Re: Co nabizi knihovny.....
From: Zuzana Liskova <[log in to unmask]>
Date:Tue, 2 Oct 2012 08:44:29 +0200

Dobry den,
dovoluji si zareagovat na tyto casti debaty - jsem castecne ta v textu
zminena "kompetentni" osoba:
JS:
> [...]
 > konferenci sledují. Můžu jen spekulovat, že o časopis nebyl zájem (=
 > podle statistik byl vyhodnocen jako málo čtený, resp. stahovaný), tak
 > se jeho předplatné v elektronické podobě zrušilo. Domnívám se, že to
 > tak trochu může souviset se stavem české vědy: obory se uzavírají do
 > sebe, kvůli publikační činnosti a jejímu bodovému hodnocení si kdejaká
 > katedra zakládá nesmyslné půlročníky, které sice nejsou impaktované,
 > ale jsou tzv. "recenzované" (viz
 > http://www.vyzkum.cz/FrontClanek.aspx?idsekce=495942 ), a není pak
 > zájem o titul, který vědu sleduje jako celek.

Genetics a dlouhou

Casopis Science (a rada dalsich - napr.z produkce Nature Publ. vc.
casopisu Nature) byl temer 10 let hrazen pro NLK z projektu 1N a posleze
Infoz (v Infozu bylo z financnich duvodu hrazeno mene casopisu, ale
napr. Science a Nature nadale ano). Resitelem obou projektu bylo SVI
Fyziologickeho ustavu AV CR.
U vsech casopisu byl od pocatku povolen vzdaleny pristup a vyuziti bylo
dle statistik vysoke - zejmena u Science a Nature - ze kterych cerpa
informace pro sve clanky i Jaroslav Petr. Vzdaleny pristup pres NLK do
Science a Nature byl urcen prave tem, kteri nemeli ci stale nemaji ve
svych institucich pristup do techto prestiznich casopisu anebo "laicke"
verejnosti.

Letos v cervnu (prakticky po skonceni Infozu, kdy predplatne
"dobihalo"), oznamil vydavatel casopisu Science (AAAS), ze vzdaleny
pristup pro registrovane uzivatele NLK jiz povolen byt nesmi neb Science
povoluje nyni vzdaleny pristup pouze uzivatelum z predplatitelske
instituce (v pripade NLK jde tedy prakticky jen o zamestnance NLK),
registrovani uzivatele ("verejni") mohou Science vyuzivat pouze v
budove/studovne NLK. Tyto podminky vydavatele bylo nutne respektovat
(nova licencni smlouva) a tak byl vzdaleny pristup ukoncen.
Od 1.10.2012 jiz neni Science pro NLK predplacen - nelze totiz
predpokladat, ze by bylo vyuziti pouze "fyzickymi" navstevniky takove,
aby melo smysl casopis - za nemalou cenu -  porizovat.

V pripade casopisu Nature je vzdaleny pristup nadale povolen a
predplatne je pro NLK zajisteno do cervna 2013.

Pokud ma nekdo zajem napr. o statistiky vyuziti apod., tak je stale v
provozu webova stranky projektu (vc.zaverecne zpravy obsahujici i
statistiky vyuziti):
http://sun2.biomed.cas.cz/fgu/knihovna/biomedinfo.html

Uvitam, pokud nekdo preposle toto info ing. Petrovi. Na uvedene strance
najde i moznost ziskani clanku z casopisu, ktere mu chybi (Nature
Biotechnology apod.).

Zuzana Liskova

RNDr.Zuzana Lisková
vedoucí Střediska vědeckých informací