Subject: Re: Co nabizi knihovny.....
From: Josef Schwarz <[log in to unmask]>
Date:Mon, 1 Oct 2012 14:21:52 +0200

pan Jaroslav Petr (JP) není v konferenci, proto posílám jeho reakci
takto, zároveň se svými odpověďmi (JS):

JP:
> děkuji za vaši reakci. Myslím, že jsme si v některých věcech neporozuměli, což je
> evidentně moje chyba. Zřejmě jsem se vyjádřil dostatečně  jasně.
> 1) "Národních" knihoven  - vědeckých - máme hned několik. máme např. Národní
> lékařskou knihovnu, Národní zemědělsko lesnickou knihovnu nebo Národní
> technickou knihovnu. "Národní knihovna" v Klementinu má jistě širší záběr.

JS:
aha, to jsem nepochopil. Pak samozřejmě je fakt, že některé "národní"
"vědecké" knihovny jsou na tom lépe (třeba NTK), některé hůře (NLK), a
to jak z hlediska financí, prostor, fondu, elektronických zdrojů.
Jinak termín "vědecká knihovna" je dost matoucí, tradičně se používá
pro tzv. krajské vědecké knihovny, které jsou de facto nikoli
vědeckými, ale regionálními knihovnami. Ale to není Vaše chyba, to je
chyba knihovníků, že používají desítky let starý termín, který se
přežil (však také některé krajské "vědecké" knihovny tento výraz ze
svého názvu už před časem vypustily).

JP:
> 2) Netvrdím, že Národní knihovna a ostatní národní knihovny, nemají "vzdálený
> přístup". Tvrdím, že se přes něj nedostanu ani do základních vědeckých časopisů.
> Zkusil jsme například přes vámi uvedený EBZ otevřít poslední číslo vědeckého
> týdeníku Science. Hlásí se mi: "Plný text nedostupný".

JS:
To odpovídá realitě, neb Science není předplácen. Elektronická verze
je dostupná jen pro roky 1997-2004. Proč bylo pak předplatné zrušeno,
netuším, třeba Vám to povědí kompetentní osoby, které jistě tuto
konferenci sledují. Můžu jen spekulovat, že o časopis nebyl zájem (=
podle statistik byl vyhodnocen jako málo čtený, resp. stahovaný), tak
se jeho předplatné v elektronické podobě zrušilo. Domnívám se, že to
tak trochu může souviset se stavem české vědy: obory se uzavírají do
sebe, kvůli publikační činnosti a jejímu bodovému hodnocení si kdejaká
katedra zakládá nesmyslné půlročníky, které sice nejsou impaktované,
ale jsou tzv. "recenzované" (viz
http://www.vyzkum.cz/FrontClanek.aspx?idsekce=495942 ), a není pak
zájem o titul, který vědu sleduje jako celek.

JP:
> Podobně bych
> uvítal třeba plný text časopisů Nature Biotechnology,  Nature Genetics a dlouhou
> řadu dalších.

JS:
To já také, tedy zase jiné tituly (např. časopis Maledicta:
http://www.sonic.net/~aman/journal.html ), ale bohužel předplatné
elektronických časopisů se neřídí tím, co chtějí uživatelé, ale tím,
jaké předplatitelské balíky titulů nabízejí producentské firmy.
Záměrně zjednodušuji a vyhrocuji, ale je to podle mě tak: knihovny
jsou ve vleku producentských firem, bez ohledu na sladká slovíčka a
spoustu medu, které producenti používají ve svých marketingových
strategiích.  Už jim ale zvoní hrana: celá oblast v souvislosti s
otevřeným přístupem (open access) prochází dynamickým vývojem a třeba
už další generace vědců nebude platit za to, co sama (navíc za veřejné
peníze) vyprodukovala - dobrý souhrn viz
http://www.jcu.cz/news/ceska-pozice .

Reaguji rovnou i na další diskusní příspěvek M. Glyknera (MG), který píše:

MG:
> mne ale zajímalo, z čeho soudíte, že je a) nepoučený uživatel a b) podprůměrný
> blogger - já ho léta vedu v patrnosti jako jednoho z mála nadaných

Je to sice ad hominem, ale i pro pana Petra, ať nevznikají zbytečné
disharmonie: a) byl můj dojem, který jsem si vytvořil na základě
textu; na b) trvám, pasáž začínající "Knihovna, jež se pyšní
přízviskem "národní"..." je matoucí, dále není pravda, že "vědecké
informace nejsou široce dostupné" (jsou, ale ne všechny, resp. ne
všechny potřebné).

MG:
> A z hlediska přístupu
> do plnotextových db NK zařadím mezi vědecké knihovny klidně také.

Městská knihovna v Lounech má velmi dobré hudební oddělení. Zařadíte
ji proto mezi hudební knihovny? Obdobně je to s Národní knihovnou a
její funkcí coby "vědecké knihovny". Ona je třeba taky univerzitní
knihovnou (svého času měla dokonce toto slovo v názvu), srovnávat ji s
jinými "skutečnými" univerzitními knihovnami ale nemá smysl. Potíž je
v tom, že NK těch funkcí na sebe má historicky nabaleno strašně moc a
pořádně nezvládá ani jedinou. Ale to je na jinou diskusi.

MG:
>Ještě jsem zapomněl dodat, že veřejná podpora našeho oboru, najmě při boji o
>finance, není samozřejmostí - a tak také chápu meritum článku.

Meritum článku to je, ale je to taky skutečně meritum věci? "V
knihovnictví a školství nejsou peníze,"  pláče se v podstatě od roku
1989. Ukazuje se, že to není tak úplně pravda. Jde o to, že spoustu
peněz sežerou zamrzlé akademické struktury, které na změně stavu
nemají zájem, protože by se ukázalo, že příspěvek české vědy v řadě
oborů (nebo na řadě škol) k lidskému poznání je... nedostatečný?
Politicky korektně řečeno: finanční zdroje nejsou vhodně alokovány:
sypalo se stejně špatným i dobrým. Ale už se to taky začíná měnit,
zrovna dnes o tom mluvil premiér:
http://zpravy.ihned.cz/cesko/c1-57704990-necas-lepsi-vysoke-skoly-dostanou-vice-penez-vlada-projedna-zakon-do-konce-roku