Subject: Re: Dotaz
From:Kratochvílová <[log in to unmask]>
Date:Wed, 3 Oct 2012 21:31:10 +0200

s ohledem na skutečnost, že knihovní řád patří mezi jeden z
nejvýznamnějších interních dokumentů každé knihovny (spolu se zřizovací
listinou) a také při zohlednění trendu, aby každá knihovna měla webové
stránky (ať už vlastní či odkaz na webové stránce zřizovatele), měl by
být knihovní řád určitě on-line dostupný, zejména část týkající se
poplatků.
Dostupný by měl být ovšem rovněž v prostorách knihovny.
Jakým způsobem - to záleží na zvážení knihovníka.
Osobně praktikuji jeho umístění v deskách zavěšených na viditelném
místě u vchodu do knihovny s výrazným označením "Knihovní řád", případně
může být vytištěný na výpůjčním pultě (je-li pult dostatečně prostorný).
Nově registrovaní uživatelé by na něj měli být minimálně odkázáni,
ideálně by jej měli obdržet vytištěný, případně by měli určitě obdržet
alespoň ceník. Už proto, že svým podpisem na přihlášce vyjadřují souhlas
s jeho dodržováním.
Upozornění na základní dokumenty knihovny, které se navíc dotýkají
uživatelů, by mělo být i pro tu nejmenší knihovnu samozřejmostí. S
ohledem na různou úroveň počítačové gramotnosti uživatelů (zejména v
menších sídlech a zejména u seniorů) jeví se tištěná podoba umístěná na
viditelném místě v knihovně jako nanejvýš vhodná.
S pozdravem
Monika Kratochvílová
MZK Brno
Obecní knihovna Rozdrojovice