Subject: Re: rekvalifikacni a e-learningo vý Knihovnicky kur z v MZK v Br ně
From: Josef Schwarz <[log in to unmask]>
Date:Thu, 19 Jul 2012 10:24:13 +0200

nemyslím si, že to, o čem píšete, je záležitostí pouze Vaší
zkušenosti. O "převisu nabídky" populace vzdělané v humanitních a
sociálních oborech na pracovním trhu se ví a diskutuje už dlouho (viz
např. http://www.online.muni.cz/tema/1504-vzestup-a-ohrozeni-humanitnich-a-socialni-ved
nebo http://stisk.blog.idnes.cz/c/259907/PRO-a-Proti-Kolik-potrebujeme-humanitne-vzdelanych-vysokoskolaku.html
) a bude to ještě "horší" (to odrážejí např. i pravidelné průzkumy
absolventů MU - viz
http://www.muni.cz/general/evaluation/graduates?lang=cs ).

Na druhou stranu si nemyslím, že by oborově zaměřené vysokoškolské
ústavy (např. UISK, KISK aj.) "vyráběly" na pracovním trhu
neuplatnitelné knihovníky. Ti absolventi totiž ani knihovníky nejsou,
nebo by neměli být (i když někteří z nich by třeba nesouhlasili) -
měli by mít širokou škálu znalostí a kompetencí, která jim umožní
realizovat se v různých pracovních pozicích v informačních institucích
i jinde (mj. i  v knihovnách). Částečně to myslím platí i pro
středoškolské absolventy a obecně to vůbec souvisí s pojetím a
koncepcí informačně-knihovnického vzdělávání.

Co se týče rekvalifikačních kurzů, jsou určeny především pro
pracovníky, kteří již mají místo, ale potřebují si doplnit patřičné
vzdělání - viz stránky MZK: "Rekvalifikační knihovnický kurz je určen
těm pracovníkům veřejných a odborných knihoven, kteří jsou absolventy
středních škol s maturitní zkouškou neknihovnického zaměření."
(http://www.mzk.cz/pro-knihovny/vzdelavani-knihovniku/rekvalifikacni-kurz).
 Bezprostřední "konkurenci" na pracovním trhu tedy nepředstavují.