Subject: Re: 2500 knihoven bude odpojeno od internetu
From:MěK v Přerově - Ředitel <[log in to unmask]>
Date:Wed, 29 Feb 2012 13:00:07 +0100

Dne 29.2.2012 10:20, Josef Schwarz napsal(a):
> Dobrý den,

> když se ale podíváte do těch dopisů předsedy vlády a ministra kultury,
> nemám pocit, že by něco slibovali - např. předseda vlády (a ministr
> kultury to od něj opsal) se zavázal "hledat cesty, jak optimálně
> vyřešit další směřování tohoto projektu" - což může znamenat opravdu
> cokoli a k čemuž nakonec i došlo: situace se z hlediska vlády
> "optimálně vyřešila".

Optimálně vyřešit dle mého ovšem neznamená zrušit. To pak budeme stejným
způsobem optimalizovat a hledat cesty co se týká financování školství,
zdravotnictví, důchodů apod. Prostě je zrušíme? To snad ne.

Mimoto bylo využito finančních prostředků obcí, krajů a státu k
vybudování regionálních center využívající internetová připojení k
zabezpečení funkčnosti regionálních knihovních systémů apod., která
využívají právě ty malé knihovny. Teď když jim ten internet zrušíme, tak
je odpojíme, hotovo a ať se starají jak umí? Toto není znehodnocení
veřejných investic?

> Já myslím, že v "zapadlejších vískách" to musí fungovat jinak: nebo
> chcete říct, že uživatelé (zvlášť mladí) čekají na ty dvě hodiny v
> týdnu, co mají otevřeno např. v Pelejovicích (
> http://www.knihovnadolnibukovsko.estranky.cz/clanky/knihovny-v-osadach/
> ) ? Ne, většina z nich se dostane k internetu v práci, ve škole, má ho
> doma nebo v mobilu...

Mladí zcela jistě ne. Ale je zde celá řada dalších, ne jenom mladých,
pro které mohou být i ty 2 hodiny přístupu na internet duležité z
hlediska přístupu k informacím, e-mailu apod.

> To skutečně otázka je a myslím, že to není tak dramatické, jak se to
> prezentuje. Znám dlouhodobě nezaměstnané (pravda, jsou relativně
> mladí), jejichž první starostí je zaplatit si mobil s internetem...
> Jsou však jistě jiní, pro které knihovna je jediným přístupem k
> internetu (viz třeba
> http://www.ikaros.cz/pribeh-informacniho-bezdomovce ).

> Je to tak. Skončil další sen o službách "zdarma". A v souvislosti s
> aktuálními zprávami o dalších úsporných opatřeních vlády to zcela
> zapadá do celkového obrazu.

Ano, zcela jistě dnes není nic zadarmo a aktuální ekonomická situace
odráží snahu vlády, jak jste již výše uvedl, "optimalizovat" státní
výdaje. Jenomže tato služba má (za chvíli měla) výhodu, že je (byla)
dostupná všem, ne jenom některým vyvoleným.

Navíc knihovní zákon ukládá knihovnám umožnit bezplatný přístup k
informacím na internetu, ke kterým má knihovna bezplatný přístup (§ 4,
odst. 1, písm. d). Jenomže v tuto chvíli to již nebude bezplatný přístup.

Opravdu se zde nejedná o velké knihovny, ale právě o ty malé, nejmenší.
Proto by měla "optimalizace" spočívat v nalezení správných parametrů,
pro zachování bezplatného přístupu k informacím.

> S pozdravem
>
> Josef Schwarz

S pozdravem a přáním příjemného dne

Pavel Cimbálník
ředitel Městské knihovny v Přerově, příspěvkové organizace

Městská knihovna v Přerově, příspěvková organizace
Žerotínovo nám. 36, 750 02 Přerov
[log in to unmask], www.knihovnaprerov.cz