Subject: Re: 2500 knihoven bude odpojeno od internetu
From: Josef Schwarz <[log in to unmask]>
Date:Wed, 29 Feb 2012 10:20:21 +0100

> snad jen podiv - Vy snad ještě někdo po 20 / respektive v širších
> souvislostech po 65 letech vývoje v této zemi věříte předsedovi vlády,
> ministrovi kultury či nějakému usnesení vlády? :-)

když se ale podíváte do těch dopisů předsedy vlády a ministra kultury,
nemám pocit, že by něco slibovali - např. předseda vlády (a ministr
kultury to od něj opsal) se zavázal "hledat cesty, jak optimálně
vyřešit další směřování tohoto projektu" - což může znamenat opravdu
cokoli a k čemuž nakonec i došlo: situace se z hlediska vlády
"optimálně vyřešila".

> Každý, kdo ze sociálních důvodů přijde o možnost bezplatného přístupu k
> internetu třeba v nějaké menší knihovně, která přípojku neufinancuje nebo to
> její zřizovatel financovat odmítne, či se za internetem bude muset dopravit
> třeba i několik desítek km z nějaké zapadlejší vísky

Já myslím, že v "zapadlejších vískách" to musí fungovat jinak: nebo
chcete říct, že uživatelé (zvlášť mladí) čekají na ty dvě hodiny v
týdnu, co mají otevřeno např. v Pelejovicích (
http://www.knihovnadolnibukovsko.estranky.cz/clanky/knihovny-v-osadach/
) ? Ne, většina z nich se dostane k internetu v práci, ve škole, má ho
doma nebo v mobilu...

> informační společnosti docela silně diskriminován. Já v tom shledávám
> sociální problém, i když připouštím, že zdaleka ne všichni stávající
> uživatelé internetu v knihovnách jej využívají k "vážným" důvodům... Je
> otázkou kolika procent obyvatel ČR se to jako sociální problém týká?

To skutečně otázka je a myslím, že to není tak dramatické, jak se to
prezentuje. Znám dlouhodobě nezaměstnané (pravda, jsou relativně
mladí), jejichž první starostí je zaplatit si mobil s internetem...
Jsou však jistě jiní, pro které knihovna je jediným přístupem k
internetu (viz třeba
http://www.ikaros.cz/pribeh-informacniho-bezdomovce ).

> Realisticky vzato většina knihoven si samozřejmě začne připojení zase platit
> a "stát se vyvázal z další služby občanům"...

Je to tak. Skončil další sen o službách "zdarma". A v souvislosti s
aktuálními zprávami o dalších úsporných opatřeních vlády to zcela
zapadá do celkového obrazu.