Subject: Re: K problematice rovneho pristupu k VKIS
From:Zdeněk Matušík <[log in to unmask]>
Date:Fri, 10 Feb 2012 15:30:00 +0100

Vazene kolegyne - Vazeni kolegove,

pan kolega Schwarz svuj problem predlozil siroke knihovnicke obci - "Může
někdo kompetentní odpovědět?" chapu jako vyzvu ke komukoli, aby dal svuj
prispevek do diskuse o problemu, jenz je (jak mnoho z nas vi) jeste starsi
nez knihovni zakon sam.

Pokud jde o existenci Studovny vedeckych pracovniku - nemam duvodu
pochybovat o tom, ze je to jedno z siroke skaly "opravneneho prolomeni
principu poskytovani VKIS zpusobem zajistujicim rovny pristup vsem bez
rozdilu", jak se v praxi knihoven od prijeti zakona vyskytuji (a jak byly
jeste v prubehu posuzovani navrhu zakona knihovnami v pripominkovem rizeni
predpokladany, aniz by se to setkalo s odmitnutim).

Nez k diskusi same:

V ramci diskuse si dovolim pana kolegu Schwarze, ktery je (kazdopadne
puvodni) profesi knihovnik, absolvent Ustavu informacnich studii a
knihovnictvi Filosoficke fakulty Univerzity Karlovy v Praze a ktery take
pusobil ve vedoucich funkcich v nekolika knihovnach, zejmena
vysokoskolskych, zdvorile pozadat o to, aby prave jako profesionalni
knihovnik naznacil, jak ma, resp. muze knihovna pusobici v ramci knihovniho
zakona c. 257/201 Sb. poskytovat sve verejne knihovnicke a informacni sluzby
zpusobem zajistujicim rovny pristup vsem bez rozdilu a pritom byt knihovnou
poskytujici sve sluzby co nejsirsi relevantni verejnosti, u verejnych
knihoven - v tom smyslu, jak tento pojem chapou knihovnici takrka na celem
svete - tedy vsem. Zajimave by bylo kontrastivni podani prave s Navstevnim
radem Studovny vedeckych pracovniku Narodni knihovny CR
http://www.nkp.cz/pages/page.php3?page=sluz_svp_vyp_rad.htm. Treba bude
mozne take ukazat, jak je zavazek "poskytovat verejne knihovnicke a
informacni sluzby zpusobem zajistujicim rovny pristup vsem bez rozdilu"
resen v zahranici.

Problem je to nepochybne zivy, diskutuje se - jak naznaceno - od doby
posuzovani navrhu knihovniho zakona.

Na rozvedeni zadani diskuse se velmi tesim.

S pranim hezkeho dne - a vikendu,
Z. Matusik

dr. Zdenek Matusik
vedouci Oddeleni studoven - 1.2.2.
Narodni knihovna Ceské republiky
Klementinum 190
110 00  PRAHA 1
Tel.: 221 663 208 (-234, -242, -146 vzkaz)
Mobil: 731 788 168
Fax:  221 663 121
E-mail: <[log in to unmask]>