Subject: Re: a) Registrace ctenaru b) Rodna cisla
From: Zdenek Matusik <[log in to unmask]>
Date:Thu, 28 Feb 2002 16:05:27 MET

a)
Spravovat verejny majetek (knihovni fondy) nepochybne lze i bez
znalosti rodneho cislo, je ovsem treba dodat, ze za vynalozeni
vyssich nakladu - castecne jednorazoveho, castecne prubezneho.

Pro klienty by ovsem melo byt vyhodnejsi mit zakladni cast
pristupoveho klice (jejz si spolehlive clovek pamatuje) shodny v
ruznych zarizenich, doplneny o dalsi uroven identifikace (PIN apod.).

Z platneho zneni zakona nevyplyva zakaz pouzivat r.c. - ale prakticky
bych pocital s tim, ze se urcitemu nazorovemu okruhu podari behem
doby takove upravy dosahnout.

K prikladum zneuziti - zneuzit, jak znamo, lze vsechno. Podstatne
zavazky a podstatne udaje vsak nikde nejsou pristupne na zadani
rodneho cisla samotneho. Vzdy se musi najit konkretni proradna
(=prodejna) osoba... Jak praxe ukazuje, nachazi se spise v
opravnenych organizacich nez v tech jinych.

b)
Registrace ctenaru. - Reseni problemu navstevnika-ctenare s
asocialnim chovanim nema s registraci samotnou nic spolecneho.
Vykazat (opravnene) lze i toho, kdo pouziva sluzby, pro nez se jinak
registrace nevyzaduje.
Obecne vsak - v rozhodujici chvili slaba osoba (at fyzicky
nebo psychicky) s neurvalcem ba nasilnikem mnoho nezvladne, byt by ho
i treba znala.

U beznych pripadu muze pomoci odkaz na (vyveseny!) rad
knihovny, proto je samozrejme zapotrebi, aby ustanoveni o opravneni
vykazat osobu chovajici ci projevujici se hrube, obscenne apod. (nove
vcetne pouzivani Internetu) tam bylo uvedeno.
Pro ty pripady horsi je treba mit v zaloze dalsi opatreni, zasadne
v souladu s konkretnimi podminkami - podle moznosti at domluvu s (a
spojeni na)  mestskou policii (...), ale nejspis i neco zcela
konkretniho pod pultem (to pak ovsem i s nalezitou instruktazi).
A nekdy snad co nejrychlesi nohy...

Z. Matusik

> Date:          Thu, 28 Feb 2002 14:31:54 +0100
> From:          Josef Schwarz <[log in to unmask]>
> Subject:       Ad rodna cisla
> To:            [log in to unmask]

> Dobry den,

> tato otazka mi vrta hlavou take, osobne nemam s poskytovanim rodneho
> cisla zadne problemy.
>
> Otazka se v mediich obvykle vysvetluje tak, ze RC je udaj, ktery
> jednoznacne identifikuje Vasi osobu, resp. informace o Vasi osobe, a
> ktery se v rade doposud vytvarenych databazi pouzival jako
> identifikacni klic pro informace o Vas. TEORETICKY je tedy moznost,
> [...]
dr. Zdenek Matusik
vedouci Oddeleni studoven  Reading Rooms Dpt., Head
Narodni knihovna CR        the National Library of
                           the Czech Republic
Klementinum 190            Klementinum 190
110 01  Praha 1            CZ-110 01  Prague 1

tel. 21 66 32 08, -34      tel. (vocal) +420-2-21 66 32 08
E-mail: <[log in to unmask]>