Subject:RE:jak se da zneuxit rodne èislo
From: "Brozek Ivo, PhDr, KNIH" <[log in to unmask]>
Date:Thu, 28 Feb 2002 14:17:56 MET

> Prosim Vas, jak se da zneuzit RODNE CISLO, ze se tim dela takova veda?????
> Krom toho, ze nekdo desifruje kolik mi je let a zda nejsem ve skutecnosti
> zena?
> Jiri Kadlecek

Pokud o urcite osobne znate kromě jmena a adresy take rodne cislo,
muzete napriklad:
- zjistit v obchodnim rejstriku na Internetu, v jakych firmach byl
nebo je jednatelem, clenem dozorci rady atd.
- zjistit, zda osoba tehoz jmena a rodneho cisla je uvedena v tzv.
Cibulkovych seznamech spolupracovniku STB
- podivat se do evidenci, kde rodne cislo je pristupovym heslem
(napr. vysledky prijimaciho rizeni na vysokou skolu, zverejnene na
www strankach; informace o vypujckach ctenaru knihovny,  zverejnene na
www strankach)

Je mozne primo i zneuziti:
- pri telefonickem kontaktu, kdy se totoznost overuje uvedenim
rodneho cisla,  se vydavat za onu osobu a zjistit tak udaje napr.
tykajici se zustatku uveru ze stavebniho sporeni, podobne pri jednani
s elektr. rozvod. zavody nebo plynarnou
- byly popsany pripady, ze revizor Dopravniho podniku si vymyslel, ze
urcitou osobu (jejiz osobni udaje mel) pristihl bez jizdenky, a byla
na nem vymahana pokuta, ackoliv v ten den prokazatelne byl nekde
jinde
- je mozno zablokovat bankovni ucet a penezni kartu one osoby

Jinak odkazuji na clanek v cas. Ctenar c. 2/2002, kde dr. T. Rehak,
nam. red. Mestske knihovny v Praze, popisuje vysledky kontroly, ktere
v MK provedli pracovnici Uradu pro ochranu osobnich udaju.
"UOOU zastava nazor, ze rodne cislo, ktere by mohlo byt vazebni
polozkou mezi ruznymi databazemi, je udaj "nebezpecny", a tudiz jeho
uzivani ma byt v maximalni mozne mire eliminovano."

S pozdravem
Ivo Brozek

PhDr. Ivo Brozek
ustredni knihovna Pedagogicke fakulty Univerzity J. E. Purkyne
(docasne: areal Masarykovy nemocnice, Pasteurova 9, budova D)
adresa pro postu: Ceske mladeze 8, 400 96 Usti nad Labem
tel. (420 47) 520 93 63   fax (420 47) 521 20 53
e-mail  [log in to unmask]